Holding Alibaba ogłosił niedawno, że przyłącza się do trendu dywersyfikacji swoich licznych przedsięwzięć na osobne podmioty. Początkowa reakcja inwestorów była pozytywna, ponieważ cena akcji firmy skoczyła o 14.3% po ogłoszeniu decyzji. Teraz, gdy emocje opadły, przyjrzyjmy się temu, co oferuje Alibaba w ramach podziału na odrębne spółki oraz innym ważnym czynnikom, o których inwestorzy powinni wiedzieć.
Podsumowanie
- Alibaba Group zmierza w kierunku restrukturyzacji korporacyjnej, która podzieli jej działalność na sześć odrębnych podmiotów.
- Alibaba Group to bogata w gotówkę spółka z atrakcyjnymi wskaźnikami wyceny z uwagi na gwałtowny spadek ceny akcji w ostatnich latach.
- Skupiając się na poszczególnych przyszłych podmiotach z osobna, Taobao Tmall Business Group jest jedynym zyskownym biznesem w ramach holdingu, chociaż inne grupy poprawiają swoje marże operacyjne z roku na rok.
- Cloud Intelligence Group może mieć najbardziej znaczący potencjał wzrostu w nadchodzących latach, ponieważ rynek infrastruktury chmurowej w Chinach kontynentalnych ma rosnąć w najbliższych latach na poziomie średniorocznym (CAGR) 20,8%. Alibaba obecnie dominuje na rynku w tej dziedzinie.
- Inwestorzy Alibaba Holding muszą być świadomi potencjalnych niepewności i ryzyka związanego z ustawodawstwem Chin i ich relacjami z USA.
Podział (spin-off)
Ponieważ podział został ogłoszony stosunkowo niedawno, nadal istnieją pewne niejasności dotyczące szczegółów technicznych, takich jak sposób, w jaki dokładnie zmieni się własność udziałowców w odniesieniu do wszystkich sześciu nowo utworzonych podmiotów. Niemniej jednak można już przyjrzeć się każdej z firm, która powstanie jako odrębny podmiot.
Zgodnie z publikacją Alibaba Group na stronie internetowej SEC z 28 marca 2023 r. firma podzieli się na sześć odrębnych grup biznesowych:
- Cloud Intelligence Group (obejmująca działalność związaną z rozwiązaniami chmurowymi, AI, DingTalk i inne),
- Taobao Tmall Business Group (w tym Taobao, Tmall, Taobao Deals, Taocaicai, 1688.com i inne firmy),
- Local Services Group (w tym Amap, Ele.me i inne firmy),
- Global Digital Business Group (w tym Lazada, AliExpress, Trendyol, Daraz, Alibaba.com i inne firmy),
- Cainiao Smart Logistics,
- Digital Media and Entertainment Group (w tym Youku, Alibaba Pictures i inne firmy).
Na podstawie informacji, jakie znalazły się w komunikacie Alibaba Group, zawierających stwierdzenie, że po podziale każda grupa biznesowa zachowa „elastyczność w zakresie pozyskiwania kapitału zewnętrznego i dążenia do uzyskania pierwszej oferty publicznej (IPO), z wyjątkiem Taobao Tmall Business Group, która pozostanie w całości własnością Alibaba Group", można wnioskować, że nowo utworzone podmioty nie będą spółkami publicznymi. W związku z tym akcjonariusze obecnej grupy Alibaba nie staną się właścicielami poszczególnych podmiotów gospodarczych po podziale. Zamiast tego akcjonariusze Alibaba Group mogą zachować własność spółki holdingowej, która z kolei jest właścicielem każdego podmiotu gospodarczego mogącego z czasem dążyć do uzyskania innej własności (wszystkie z wyjątkiem Taobao Tmall Business Group) poprzez sprzedaż lub IPO.
Jeśli zrealizuje się scenariusz przedstawiony powyżej, taki podział może nadal mieć ogromny potencjał, jeśli chodzi o usprawnienie procesu decyzyjnego, zwiększenie elastyczności i umożliwienie każdej jednostce biznesowej na szybsze reagowanie na zmiany rynkowe w swoich obszarach.
O potencjalnych korzyściach płynących z korporacyjnych spin-offów mówiliśmy wcześniej w artykule, którego treść przedstawiamy tutaj.
Ponadto decyzja Alibaby o decentralizacji linii biznesowych i uprawnień decyzyjnych jest zgodna z jednym z kluczowych celów Pekinu podczas szeroko zakrojonej akcji zwalczania branży technologicznej. Rząd krytycznie ocenia dominację platform internetowych, w szczególności tych prowadzonych przez koncern Alibaba i Tencent Holdings Ltd. W związku z tym restrukturyzacja ta będzie prawdopodobnie wspierana przez regulatorów, którzy wyrazili obawy, że monopole technologiczne tłumią innowacje. Prowadzi to do wniosku, że Alibaba może w przyszłości korzystać z bardziej przychylnego traktowania przez chiński rząd.
Finanse Alibaba Group
Pomimo wyższych niż kiedykolwiek przychodów, Alibaba Group odnotowała spadek zysków w roku finansowym kończącym się w marcu 2022 r. Chociaż wyniki finansowe za pełny rok finansowy 2023 nie zostały jeszcze ogłoszone, możemy porównać 12 kroczących miesięcy zakończonych w grudniu 2022 r. z poprzednimi latami finansowymi.
Oprócz ogólnej presji inflacyjnej na wydatki i wynik finansowy firmy, godną uwagi zmianą w sprawozdaniu finansowym koncernu Alibaba są koszty odsetkowe netto, które spadły z ponad 10 mld USD w FY2021 do prawie -4 mld USD w 12 miesiącach kroczących zakończonych w grudniu 2022 r. Zmiana wynikała ze wzrostu stóp procentowych i zerowych przychodów z odsetek i inwestycji w tym okresie.
Źródło: Seekingalpha.com
Podobnie jak inne firmy technologiczne na całym świecie, Alibaba nie została uchroniona przed koniecznością przeprowadzenia redukcji pracowników w 2022 r. w celu cięcia kosztów. Według doniesień Alibaba w sumie zwolniła 19 tys. pracowników w 2022 r.
W wyniku spadku ceny akcji holdingu Alibaba w ciągu ostatniego roku wygląda ona obecnie na niedowartościowaną w stosunku do branży i średniej S&P 500. W momencie pisania tego tekstu, przy cenie akcji wynoszącej 90,74 USD, wskaźnik C/Z firmy Alibaba wynosi 11,92, przy wykorzystaniu zysku na akcję (EPS) wynoszącego 7,61 za 12 kroczących miesięcy kończących się w grudniu 2022 r. Dla porównania średnia wartość C/Z branży wynosi 21,87, a S&P 500 C/Z wynosi 17,99. Historycznie C/Z spółki Alibaba wynosiło nawet 49,71, a jego 5-letnia mediana to 27. Podobnie, EV/EBITDA dla Alibaba wynosi 10,59, podczas gdy ten sam wskaźnik dla S&P wynosi obecnie 13,52 i jest negatywny dla branży. Co więcej, Alibaba jest spółką bogatą w gotówkę. Ma trzy razy więcej gotówki niż wynosi jej całkowite zadłużenie. Jej dług netto wynosi -47,57 mld USD, a wskaźnik całkowitego zadłużenia do kapitału własnego wynosi 17,37%.
Patrząc na poszczególne biznesy z osobna według planów restrukturyzacyjnych firmy, łatwo zauważyć, że Taobao Tmall Business Group jest obecnie jedynym dochodowym segmentem w grupie, mimo że jej zyski są wystarczająco duże, aby pokryć pozostałe jednostki.
Źródło: Seekingalpha.com
Zgodnie z oświadczeniem Alibaba Group: Taobao Tmall Business Group pozostanie jedyną jednostką biznesową będącą w całości własnością Alibaba Group, co zapewnia jej udziałowców, że kluczowy podmiot przynoszący zyski pozostaje pod ich kontrolą. Tymczasem inne jednostki biznesowe przynoszące straty staną się bardziej elastyczne w zakresie pozyskiwania kapitału i osiągania zysków.
Choć wciąż tracą pieniądze, inne przedsięwzięcia należące do koncernu Alibaba zmierzają w dobrym kierunku, by stać się rentownymi. Global Digital Business Group udało się poprawić marżę operacyjną z -20% w za rok 2021 do ok. -8,53% w ostatnim okresie. Cainiao Smart Logistics poprawiło swoją marżę operacyjną z prawie -11% do -6,59% w tym samym okresie. Podobnie Digital Media and Entertainment Group poprawiła swoje marże operacyjne z ok. -100% w 2016 r. do mniej niż -20%. Wreszcie marża operacyjna grupy Cloud Intelligence wyniosła w 2018 r. 22.5%, co jest znaczącą poprawą z prawie -90% dwa lata temu. Marża operacyjna w tej grupie pogorszyła się podczas pandemii COVID-19, ale obecnie ponownie zbliża się do strefy dodatniej.
Przyjrzyjmy się bliżej biznesowi Cloud Intelligence, gdyż ta jednostka może mieć największy potencjał wzrostu ze wszystkich segmentów grupy Alibaba. Istnieje również wrażenie specjalnego traktowania ze strony Alibaba Group w stosunku do Cloud Intelligence Group – po wydzieleniu będzie ona pod kierownictwem Daniela Zhanga, prezesa i CEO samego Alibaba Group. Cały spin-off może być sposobem na oddzielenie Cloud Intelligence Group od innych niepowiązanych (i nierentownych) biznesów i przygotowanie jej do udanego IPO w niedalekiej przyszłości.
Rynek cloud computing
Chmura obliczeniowa jest krytycznym elementem technologii cyfrowej oraz głównym czynnikiem przyczyniającym się do rozwoju gospodarki cyfrowej. Tym samym stała się ona filarem transformacji cyfrowej w Chinach. Umożliwia dostarczanie zasobów obliczeniowych przy użyciu infrastruktury internetowej dużej liczbie użytkowników końcowych na żądanie, pozwalając na przechowywanie informacji i zapewnienie dodatkowej mocy obliczeniowej bez konieczności stosowania kosztownego sprzętu i serwerów. Globalny rynek chmury obliczeniowej został wyceniony na ok. 546 mld USD w 2022 r. Oczekuje się, że osiągnie ok. 2,321 mld USD w 2032 r. ze złożoną roczną stopą wzrostu (CAGR) w wysokości 16% przewidywaną w latach 2023-2032.
Źródło: https://www.globenewswire.com/
W Chinach rynek publicznych usług chmurowych rósł w tempie 49.7% rok do roku, osiągając w 2020 r. całkowitą wielkość rynku 19,38 mld USD. Przewiduje się jego dalszy wzrost. Oczekuje się, że rynek infrastruktury chmury w Chinach kontynentalnych osiągnie 85 mld USD do 2026 r., co stanowi pięcioletni wskaźnik CAGR na poziomie 25% i dalej będzie się rozwijać do 547,2 mld USD do 2030 r., krocząc za wskaźnikiem CAGR na poziomie 20.8% w okresie od 2022 do 2030 r. Oczekuje się też, że udział Chin w globalnym rynku usług w chmurze publicznej wzrośnie z 6,5% w 2020 r. do ponad 10% do 2024 r., zgodnie z celem kraju, jakim jest zwiększenie wartości dodanej przedsiębiorstw gospodarki cyfrowej do PKB do 10% do 2025 r.
Alibaba Cloud obecnie dominuje w branży prywatnych chmur w Chinach, z 37% udziałem w rynku w 2021 r. Zwiększyła swój udział w rynku o 30% poprzez rozwój działalności w tradycyjnych sektorach i zabezpieczenie długoterminowych zobowiązań konsumpcyjnych od głównych klientów. Technology Magazine sklasyfikował ją również jako czwartego wśród największych dostawców rozwiązań chmurowych na świecie w 2023 r. Z udziałem w rynku globalnym na poziomie 5%, Alibaba Cloud plasuje się wśród gigantów z branży usług chmurowych, takich jak Google Cloud Platform (GCP), Microsoft Azure i Amazon Web Services.
Od 2023 r. ponad 1047 firm na całym świecie przyjęło Alibaba Cloud jako narzędzie do zarządzania operacjami w chmurze. Jakkolwiek sprzeczne z intuicją może się to wydawać, większość tych firm, w sumie 257, ma siedzibę w Stanach Zjednoczonych, stanowiąc 23.01% wszystkich klientów Alibaba Cloud. Chiny są na drugim miejscu ze 188 klientami (16.83%), a Indonezja uzupełnia pierwszą trójkę ze 119 klientami (10.65%). Należy zauważyć, że duża baza klientów z USA może mieć znaczenie w przyszłości, jeśli stosunki między USA a Chinami będą się nadal pogarszać.
Źródło: 6sense.com
Ryzyka
O ile w spółce może tkwić spory potencjał, zwłaszcza po wydzieleniu, o tyle inwestowanie w koncern Alibaba może wiązać się z pewnym ryzykiem związanym na ogół z faktem, że jest to przedsiębiorstwo chińskie. Przede wszystkim zgodnie z chińskim prawem inwestorzy zagraniczni nie mogą posiadać akcji chińskich spółek internetowych. Dlatego wszystkie akcje BABA (ADS) notowane na NYSE są w rzeczywistości akcjami Alibaba Group Holding Ltd zarejestrowanej na Kajmanach. W skrócie oznacza to, że inwestorzy posiadający akcje BABA otrzymują co prawda część zysków spółki, ale nie mają prawa głosu ani praw do jej majątku.
Jak wynika ze sprawozdań finansowych koncernu Alibaba, w związku z rozprawieniem się przez chiński rząd z sektorem technologicznym tego kraju w połączeniu ze szkodami wyrządzonymi przez politykę „zero COVID" sukces i zyski firm mogą być w dużym stopniu uzależnione od orzeczeń rządu. Patrząc na sprawę pozytywnie, ostatnie orzeczenia, takie jak decyzja chińskiego regulatora o zmniejszeniu grzywny nałożonej na powiązaną z Alibaba firmę Ant Group, mogą wskazywać, że środowisko polityczne w Chinach staje się bardziej sprzyjające. Niedawno ogłoszona restrukturyzacja Alibaba Group może zdobyć dodatkowe punkty w oczach chińskich regulatorów.
Z kolei napięcia między USA a Chinami, w szczególności amerykańskie wysiłki zmierzające do zdławienia chińskiego postępu technologicznego, a nawet potencjalna eskalacja militarna w sprawie Tajwanu, stwarzają niepewność dla Alibaba Group.
Santa Zvaigzne-Sproģe, CFA Kierownik Działu Doradztwa Inwestycyjnego Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)
Powyższa publikacja handlowa nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej ani informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Została ona sporządzona w celach informacyjnych i nie powinna stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ani autor opracowania, ani Conotoxia Ltd. nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zawartych w niniejszej publikacji. Kopiowanie bądź powielanie niniejszego opracowania bez pisemnej zgody Conotoxia Ltd. jest zabronione.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 73,18% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.