General Electrics (GE) – znany globalny konglomerat założony przez Thomasa Edisona w 1892 r. na potrzeby lamp żarowych Edisona i produktów pokrewnych – przez lata rozwijał się poprzez fuzje, przejęcia i naturalny wzrost. Teraz stara się dostosować do nowego, bardziej skoncentrowanego świata biznesu, dzieląc się na trzy niezależne firmy.
Podsumowanie:
- W poszukiwaniu lepszego modelu biznesowego GE postanowiło podzielić firmę na trzy odrębne podmioty: GE Healthcare, GE Aerospace oraz GE Vernova.
- Rozbicie konglomeratu na poszczególne spółki może przynieść szereg korzyści, w tym lepszą kontrolę nad zarządzaniem, zwiększoną przejrzystość, lepszą wycenę i poprawę struktury kapitału.
- GE Aerospace ma ugruntowaną i rentowną strukturę przychodów. Obecnie korzysta z ożywienia w branży komercyjnych linii lotniczych po kryzysie związanym z COVID-19, a także z nacisku rządu USA na wzmocnienie sektora obronnego.
- GE Healthcare, pierwsza jednostka, która oddzieliła się od reszty General Electrics, przejęła znaczną część długu firmy, pozostawiając konglomerat w silniejszej pozycji finansowej.
- GE Vernova – choć w przyszłości może mieć spory potencjał, obecnie boryka się z problemami finansowymi z powodu wzrostu kosztów badań, rozwoju oraz produkcji.
Jednemu z 12 oryginalnych podmiotów wchodzących w skład Dow przypisuje się liczne innowacje w całej jego bogatej historii, w tym pierwsze turbosprężarki, silniki odrzutowe i turbiny gazowe. Była to jedna z kluczowych firm komputerowych budujących cyfrowy świat, jaki znamy dzisiaj, a dwóch jej pracowników otrzymało Nagrody Nobla za swoją pracę w firmie.
Kurs akcji GE mocno spadł od swojego szczytu na poziomie 363 USD podczas bańki dot-com. Wydaje się, że akcje znalazły grunt w okolicach poziomu 50 USD w czasie pandemii i od tego czasu pozytywnie reagują na zmiany strukturalne spółki i ogólny trend wzrostowy na rynku.
Źródło: TradingView
Firma przechodzi poważne zmiany strukturalne w poszukiwaniu lepszego modelu biznesowego, m.in. dzieli swoje biznesy na niezależne spółki. Przed podziałem, GE miało cztery główne segmenty działalności: Healthcare (ochrona zdrowia), Aerospace (lotnictwo i kosmonautyka), Power and Renewables (Energetyka i odnawialne źródła energii). Pierwszym działem, który oddzielił się od reszty firmy, był Healthcare. Zaczął działać jako niezależna firma GE Healthcare w styczniu 2023 r. Kolejny podział planowany jest dla Power i Renewables, które utworzą spółkę o nazwie GE Vernova. Pierwotna spółka zmieni nazwę na GE Aerospace i nadal będzie działać w tym segmencie.
W oparciu o wpływy z przychodów według raportu finansowego za rok 2022 GE Aerospace jest największym działem firmy – 35%. GE Healthcare odpowiadał za 25% przychodów, Renewables za 18%, a Power za 22% (razem odpowiadają za 40%).
Źródło: Sprawozdania finansowe GE
Konglomeraty – model biznesowy nie na miarę XXI wieku
Ekspansja GE i wielu innych znanych konglomeratów miała miejsce w czasach, gdy dywersyfikacja portfela biznesowego była postrzegana jako skuteczny sposób ograniczania ryzyka – kiedy jedna branża przeżywała spowolnienie, inna mogła prosperować. Tymczasem liczba spin-offów korporacyjnych w ciągu ostatniej dekady może sugerować, że zasada „większe jest lepsze" może nie być aktualną strategią. Rozbicie konglomeratu na osobne spółki może przynieść liczne korzyści, takie jak: lepsza koncentracja, większa przejrzystość, lepsza alokacja zasobów, korzystniejsza wycena, korzystniejsza struktura kapitałowa i większa sprawność działania.
Jeśli przyjrzymy się ostatnim działaniom spin-off w sektorze opieki zdrowotnej, okaże się, że wiele firm – np. Alcon, Envista Holdings, SeaSpine Holdings i Siemens Healthineers – zdołało oddzielić się od swoich głównych gałęzi działalności.
GE może służyć jako doskonały przykład korzyści z rozbicia, gdy wartość poszczególnych części przedsiębiorstwa jest większa niż wartość przedsiębiorstwa jako całości. Trzy główne biznesy GE – lotniczy, opieki zdrowotnej i energetyczny – mają bardzo różny charakter i dlatego niewiele mogą zyskać na połączeniu. W rzeczywistości sprawozdania finansowe GE sugerują, że może być wręcz przeciwnie. W sekcji Corporate Items and Eliminations (pozycje korporacyjne i wyłączenia) widać, że firma wydaje dużo pieniędzy na poziomie korporacyjnym. Na przykład w 2015 r. zysk z bieżącej działalności wyniósł 1,7 mld USD, podczas gdy w przytoczonej sekcji wyniósł 5,1 mld USD. Chociaż te wydatki mogą nie zostać całkowicie wyeliminowane, stworzenie trzech oddzielnych firm może w dłuższej perspektywie zaoszczędzić znaczne pieniądze.
Po rozdzieleniu każda z firm będzie mogła skupić się wyłącznie na swojej podstawowej działalności. Co więcej, specjaliści, analitycy i inwestorzy mogą teraz uwzględnić każdą ze spółek w swoich raportach, zwiększając obecność każdej z nich w różnych przestrzeniach inwestycyjnych. Choć na początku może się to nie wydawać dobrym powodem, relacje inwestorskie, zwłaszcza z inwestorami instytucjonalnymi, odgrywają kluczową rolę w sukcesie spółek giełdowych.
Ponieważ trwa podział linii biznesowych spółki, inwestorzy indywidualni mogą również wybrać linię biznesową, która najlepiej odpowiada ich strategii inwestycyjnej, celom i poglądom na temat najbardziej dochodowych sektorów przynoszących sukcesy w przyszłości.
GE Aerospace – segment, który może mieć największy potencjał
Podział GE na odrębne podmioty może pozwolić każdemu z nich na silniejsze skupienie się na własnej pozycji rynkowej i strategii rozwoju. Może się to przełożyć na poprawę konkurencyjności na rynku, a także na poprawę wyników finansowych każdego z podmiotów, przy czym największy potencjał do osiągania najlepszych wyników wydaje się mieć GE Aerospace.
Po pierwsze, przeanalizujmy ostatnie dane dotyczące zysków dla każdej z dywizji za IV kw. 2022 r. Pion lotniczy miał najsilniejszą marżę zysku w tym okresie. Zwiększenie się zysków tego segmentu w ujęciu rok do roku można przypisać odbudowie branży po pandemii. Może jednak istnieć potencjał do dodatkowego wzrostu, ponieważ w niektórych częściach świata, np. w Chinach, dopiero teraz dochodzi do pełnego otwarcia i zniesienia restrykcji covidowych.
Źródło: Sprawozdania finansowe GE
Spółka przewiduje dalszy wzrost w swojej działalności w zakresie silników lotniczych. Oczekuje, że w 2023 r. przychody segmentu wzrosną rok do roku w przedziale procentowym „średnich i wysokich dziesiątek", a zyski w 2023 r. wyniosą 5,3-5,7 mld USD.
GE Aerospace może być jednym z największych beneficjentów wzrostu popytu na podróże lotnicze, zwłaszcza na rynkach wschodzących. Według Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego, globalny lotniczy ruch pasażerski ma się podwoić do 2037 r. Poszczególne linie lotnicze czy nawet producentów samolotów, takich jak np. Boeing i Airbus, może znacząco dotknąć spowolnienie gospodarcze lub nieoczekiwane wydarzenia pokroju pandemii COVID-19. Dlatego GE Aerospace może również odczuć negatywny wpływ mniejszego popytu. Firma wydaje się jednak mieć silną bazę klientów, ponieważ produkuje silniki i świadczy usługi serwisowe zarówno dla Boeinga, jak i Airbusa, które z kolei dostarczają samoloty większości głównych linii lotniczych, w tym United Airlines, Emirates, Delta Airlines i wielu innych.
Nawet w czasie spowolnienia gospodarczego, które mogłoby dotknąć branżę lotnictwa komercyjnego, spółka GE Aerospace mogłaby utrzymać stabilny strumień przychodów ze względu na swój udział w wysiłkach rządu USA na rzecz wzmocnienia sektora obronnego. Ponieważ rząd kładzie nacisk na wzmocnienie bezpieczeństwa narodowego, GE Aerospace może skorzystać ze zwiększonego popytu na produkty i usługi związane z obronnością, co może pomóc zrównoważyć ewentualny spadek przychodów z lotnictwa komercyjnego. Oprócz współpracy z Boeingiem, który jest znany z otrzymywania kontraktów rządowych na samoloty obronne, GE samodzielnie otrzymuje również kontrakty od amerykańskich agencji rządowych, m.in.: Departamentu Sprawiedliwości, NASA i Departamentu Spraw Wewnętrznych. Pod koniec 2022 r. GE Aerospace otrzymał od Centrum Zarządzania Bezpieczeństwem Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych grant w wysokości do 203 mln USD na prace nad nowymi technologiami silników odrzutowych.
GE Healthcare
GE Healthcare przez lata skumulowało duże zadłużenie w związku z wydatkami na badania i rozwój oraz dość agresywnym podejściem do zwiększania swojego udziału w rynku. Na szczęście dla pozostałych dwóch segmentów, dług ten został przeniesiony do nowo utworzonej spółki i nie będzie obciążał ich bilansów.
Zadłużenie netto nowo powstałej spółki wynosi 8,4 mld USD i rośnie do 15 mld USD w przypadku uwzględnienia zaległych zobowiązań emerytalnych. Dla firmy o kapitalizacji rynkowej 27 mld USD może to być wyzwaniem, zwłaszcza w środowisku rosnących stóp procentowych.
Co ciekawe, w ramach przygotowań do podziału GE Healthcare zaciągnęło dług, który został wykorzystany do odkupienia 7,23 mld USD długu spółki matki, co doprowadziło do znacznej poprawy struktury kapitałowej i obniżenia płatności odsetkowych dla GE (wkrótce GE Aerospace). W rzeczywistości wywarło to dodatkową presję na strukturę kapitałową GE Healthcare.
Źródło: SeekingAlpha
GE Renewables
Mimo ogromnego potencjału segment GE Renewables (odnawialnych źródeł energii) może mieć najbardziej niejasną przyszłość spośród wszystkich czterech segmentów. Z przychodami niższymi niż rok wcześniej i jedynym oddziałem ze stratą netto, segment odnawialnych źródeł energii obniża wyniki finansowe reszty firmy.
Źródło: Raport finansowy GE 4Q 2022 r.
GE Renewables może skorzystać z rosnącego popytu na energię odnawialną, ponieważ więcej krajów wyznacza cele w zakresie energii odnawialnej, a klienci coraz częściej domagają się czystszych źródeł energii. Dział ten stoi jednak przed wyzwaniami związanymi z wysokimi kosztami produkcji, ograniczoną obecnością geograficzną oraz potencjalnymi zmianami w środowisku politycznym i regulacyjnym.
Koszty produkcji technologii energii odnawialnej są nadal stosunkowo wysokie w porównaniu z tradycyjnymi źródłami energii, co może utrudnić spółce GE Renewables konkurowanie na niektórych rynkach. Ponadto liczne środki zachęty oferowane przez rządy do przyjęcia technologii energii odnawialnej mogą stać się mniejsze w miarę wzrostu popularności tych rozwiązań.
Santa Zvaigzne-Sproģe, CFA Kierownik Działu Doradztwa Inwestycyjnego Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)
Powyższa publikacja handlowa nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej ani informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Została ona sporządzona w celach informacyjnych i nie powinna stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ani autor opracowania, ani Conotoxia Ltd. nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zawartych w niniejszej publikacji. Kopiowanie bądź powielanie niniejszego opracowania bez pisemnej zgody Conotoxia Ltd. jest zabronione.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 76,41% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.