W obliczu recesji i niewypłacalności amerykańskiego rządu warto na chwilę spojrzeć na spółkę spoza amerykańskiego rynku, reprezentującą sektor, który może osiągać lepsze wyniki w okresie recesji.
Podsumowanie
- W ciągu ostatnich kilku lat firma Danone borykała się ze znacznym spadkiem wyników w porównaniu z innymi firmami z branży. Doprowadziło to do wprowadzenia przez zarząd inicjatywy o nazwie „Renew Danone".
- Ze względu na stosunkowo nieelastyczny popyt na produkty spółki, asortyment Danone może zapewnić firmie większą odporność na kryzysy.
- Spółce udało się zwiększyć sprzedaż w I kwartale 2023 r., chociaż prawie w całości pochodziła ona z otoczenia inflacyjnego, a nie z organicznego wzrostu sprzedaży.
- Danone ma stosunkowo wysoką dźwignię finansową, co w połączeniu ze słabymi wskaźnikami płynności może nie być korzystne w warunkach recesji.
- Ryzyko geopolityczne musi być brane pod uwagę przed zainwestowaniem w jakikolwiek biznes o zasięgu globalnym.
Danone S.A. to spółka z branży dóbr konsumpcyjnych z siedzibą w Paryżu, znana z popularnych produktów mlecznych czy wody butelkowanej. W minionych latach spółka odnotowała znacznie gorsze wyniki niż inne firmy z tej branży. Obejmują one niedoinwestowanie marek, nadmierną dywersyfikację na zbyt wiele produktów prowadzącą do kanibalizacji sprzedaży, wysokie koszty nakładów, inflację i słabość gospodarczą w Europie. W rezultacie akcje spółki radziły sobie gorzej niż jej odpowiedniki w Europie i Stanach Zjednoczonych. Od początku 2017 r. (z wyłączeniem okresu od kwietnia 2019 r. do lutego 2020 r.) cena akcji Danone wahała się między 46 a 59 EUR. W wyniku wzrostów w ciągu ostatnich trzech miesięcy akcje Danone osiągnęły górną granicę tego korytarza i w najbliższej przyszłości mogą ulec korekcie.
Źródło: Tradingview.com
Wprowadzenie „Renew Danone"
Jednym z możliwych powodów niedawnego wzrostu są wysiłki reorganizacyjne firmy. Wiosną 2022 r. kierownictwo otwarcie przyznało się do swoich błędów i zobowiązało się do ożywienia wzrostu poprzez inicjatywę o nazwie „Renew Danone". Plan ten obejmował reorganizację rady dyrektorów, która jest w 80% niezależna, a wielu z nich to obecni lub byli dyrektorzy generalni firm z branży dóbr konsumpcyjnych. Chociaż trudno jest określić, czy to w większej mierze wysiłki kierownictwa, czy też otoczenie gospodarcze napędzają ożywienie. Danone już zauważa sygnały poprawy.
W ramach strategii „Renew Danone" firma Danone rozszerza swoją ofertę produktów roślinnych, które wraz z linią produktów mlecznych stanowiły ponad 54% sprzedaży firmy w pierwszym kwartale 2023 r. i były numerem jeden na świecie zarówno w segmencie produktów mlecznych, jak i alternatywnych białek mlecznych. Ponadto zgodnie z raportem finansowym firmy za rok obrotowy 2022, Danone jest drugim co do wielkości dostawcą wody w opakowaniach i żywności dla niemowląt na świecie.
Odporność na kryzys
Chociaż nie jest to najbardziej ekscytujący sektor, podstawowe dobra konsumpcyjne mogą zapewnić inwestorom bardzo pożądaną stabilność podczas recesji. Większość towarów produkowanych przez Danone można uznać za wysoce nieelastyczne, co oznacza, że popyt na te produkty może nie ulegać dużym wahaniom w zależności od cykli gospodarczych. Towary te należą do kategorii artykułów pierwszej potrzeby, takich jak nabiał, alternatywy roślinne, woda i specjalistyczne żywienie, w tym żywienie niemowląt i żywienie medyczne dla osób starszych. W rezultacie jest mało prawdopodobne, aby firma stanęła w obliczu znaczących zagrożeń po stronie popytu, nawet w trudnych czasach lub potencjalnych spadkach ogólnej sprzedaży. Gdy firma ugruntuje swoją obecność na rynku, może z łatwością utrzymać stabilność, przewidywalność i przewagę sprzedażową.
Odporność sprzedaży Danone na wahania rynkowe znalazła odzwierciedlenie w jej korelacji z całym rynkiem w ostatnich latach. 5-letnia wartość współczynnika beta dla spółki wynosi 0,49, co oznacza, że na każde 1 EUR wzrostu (lub spadku) na rynku, cena akcji Danone rośnie (lub spada) średnio o 49 centów.
Wyniki za I kw. 2023 r. i inne istotne dane finansowe
W I kw. 2023 r. skonsolidowana sprzedaż Danone osiągnęła 6 962 mln USD, co stanowi znaczny wzrost o 10,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z 10,3% wkładu korekt cenowych oraz 0,2% wkładu zmian w wolumenie i asortymencie produktów. W ujęciu sprawozdawczym sprzedaż odnotowała znaczny wzrost o 11,6%, korzystając z nieznacznie pozytywnego wpływu kursów walutowych na poziomie zwyżki 0,7% oraz pozytywnego efektu 1,4% wynikającego z warunków hiperinflacyjnych. Jednak przy bliższym porównaniu można zauważyć, że kategoria produktów mlecznych i roślinnych (Essential Dairy and Plant-based) odnotowała spadek wolumenu sprzedaży o 3,2%, który został z nawiązką odwrócony przez silny wzrost cen wśród wszystkich linii produktowych Danone.
Źródło: Prezentacja inwestorska Danone za 1 kwartał 2023 r.
Standardowe marże zysku spółek z sektora dóbr konsumpcyjnych, mimo że odnoszą większe sukcesy w okresie recesji, pozostają na ogół na poziomie jednocyfrowym. W 2022 r., przy sprzedaży wynoszącej 27,6 mld EUR i zysku netto nieco powyżej 1 mld EUR, marża zysku netto wyniosła ok. 3,6%. Z kolei w 2021 r. marża zysku netto była znacznie wyższa i wyniosła 8,1%, przy zysku netto w wysokości 1,99 mld EUR i sprzedaży na poziomie 24,28 mld EUR. Wskazuje to na znaczne wahania marży zysku netto. Głównym powodem tych wahań mogą być zakłócenia w łańcuchach dostaw i szczególnie wysoka inflacja w ubiegłym roku. W związku z tym można stwierdzić, że chociaż firma jest stosunkowo odporna na spadki sprzedaży, może być wrażliwa na cykliczne wzrosty kosztów produkcji. Ogólnie rzecz biorąc, marże zysku netto dla Danone wahały się w ostatnich latach między 8 a 10%, a dane pokazują nam, że pandemia COVID-19 nie wpłynęła znacząco na firmę pod tym względem.
Firma wypada słabo, gdy porównuje się jej marże zysku netto z konkurentami, takimi jak Nestlé i PepsiCo. W 2022 r. marża netto Nestlé wyniosła 10%, wahając się od 13,9% do 19,5% w latach 2019-2021. Podobnie marża netto PepsiCo była wyższa niż 10%. W związku z tym, rentowność firmy jest stosunkowo niższa na tle branży.
Cena, jaką płaci się za udział w zyskach Danone, jest równa lub wyższa niż w przypadku innych spółek. Chociaż wskaźnik C/Z Danone wynoszący 39 jest mniej więcej na tym samym poziomie, co w przypadku jego konkurentów, taki wskaźnik jest znacznie wyższy niż średnia w branży i może wskazywać, że akcje Danone (wraz z konkurentami) mogą być przewartościowane. Jednak pod względem mnożników wyceny, takich jak cena do wartości księgowej (C/WK) i EV do EBITDA (EV/EBITDA), Danone wydaje się niedowartościowany nie tylko w porównaniu do swoich konkurentów, ale także do średniej w branży. Chociaż wskaźnik ceny do przychodów (C/P) jest wyższy niż średnia w branży, jest on ponad dwukrotnie niższy niż w przypadku Nestle i PepsiCo.
Źródło: Zacks.com
Dane bilansowe Danone za 2022 r. pokazują, że chociaż sam kapitał własny nie pokrywa aktywów trwałych i zobowiązań długoterminowych, to spełnia swoje zadanie. Łączne zobowiązania przekraczają 27,2 mld EUR, znacznie przewyższając kapitał własny, który wynosi 17,99 mld EUR. Wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego (D/E) wynosi 1,5, co wskazuje na stosunkowo wysoką dźwignię finansową. Wskaźnik płynności (aktywa obrotowe/zobowiązania krótkoterminowe) wynosi zaledwie 1,001. Po zmodyfikowaniu do wskaźnika płynności szybkiej poprzez odjęcie zapasów od aktywów obrotowych, wskaźnik ten spada do 0,78, wskazując, że firma może nie być w stanie szybko pokryć swoich krótkoterminowych zobowiązań, jeśli zajdzie taka potrzeba. Przy środkach pieniężnych w wysokości 1,051 mld EUR i łącznych aktywach przekraczających 45 mld EUR, te pierwsze stanowią zaledwie 2,3% aktywów. W związku z tym spółka może w przyszłości stanąć w obliczu problemów z płynnością i zadłużeniem. Co więcej, może nie mieć perspektyw na wzrost finansowany długiem ze względu na już wysoką dźwignię finansową.
Ryzyko geopolityczne
W wyniku agresji Rosji na Ukrainie i sankcji nałożonych przez świat zachodni Danone musiał zmierzyć się ze zmianami na rynku rosyjskim. Zgodnie z dokumentem Universal Registration Document z 2020 r. Rosja wraz z czterema innymi krajami stanowiła główny rynek zbytu firmy, odpowiadając łącznie za połowę jej całkowitej sprzedaży. Warto zauważyć, że Rosja przyczyniła się do 6% sprzedaży firmy, głównie dzięki popularnym produktom, takim jak jogurt Prostokvashino, smakołyk Danissimo oraz gamę świeżych lub przetworzonych w ultrawysokiej temperaturze produktów mlecznych. Po miesiącach niepewności, w październiku 2022 r. firma Danone podjęła decyzję o przeniesieniu swojej działalności, stanowiącej ok. 90% jej działalności w Rosji, zachowując jedynie jednostkę żywienia niemowląt. Oszacowano, że działania odwetowe ze strony rynku rosyjskiego mogą kosztować firmę ok. 1 mld EUR z tytułu odstąpienia od umowy. Niemniej jednak rynki odebrały to jako dobrą wiadomość, która spowodowała wzrost ceny akcji spółki o 1% w okresie przedsesyjnym.
Warto również zauważyć, że Chiny oraz Azja Północna i Oceania są najszybciej rozwijającymi się rynkami dla Danone (wzrost o 16% w I kw. 2023 r.). Biorąc pod uwagę wojnę handlową między Chinami a USA i ich pogarszające się ogólne stosunki, które mogą przerodzić się w kolejną operację wojskową, Danone może również ryzykować utratę przynajmniej części tego rynku.
Podsumowanie
Danone dysponuje wieloma znanymi markami i silną pozycją na rynku globalnym. Biorąc pod uwagę asortyment produktów, Danone może być bardziej odporny na spowolnienie gospodarcze z perspektywy sprzedaży. Jednak stosunkowo wysoka dźwignia finansowa i niska płynność mogą wskazywać na potencjalne zagrożenie w przypadku spowolnienia gospodarczego. Na koniec warto zwrócić uwagę na ryzyko geopolityczne, któremu w pewnym stopniu muszą stawiać czoła firmy działające na globalną skalę.
Santa Zvaigzne-Sproģe, CFA Kierownik Działu Doradztwa Inwestycyjnego Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)
Powyższa publikacja handlowa nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej ani informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Została ona sporządzona w celach informacyjnych i nie powinna stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ani autor opracowania, ani Conotoxia Ltd. nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zawartych w niniejszej publikacji. Kopiowanie bądź powielanie niniejszego opracowania bez pisemnej zgody Conotoxia Ltd. jest zabronione.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 73.18% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.