Lufthansa boryka się z kolejnymi problemami — Bernstein wystawia rekomendację sprzedaży

06.09.2022 16:48|Zespół Analityków Conotoxia Ltd.

Lufthansa (LHA) ogłosiła, że przygotowuje nową ofertę dla pilotów, którzy zapowiadają dwudniowy strajk. To kolejne nie najlepsze wiadomości dla lotniczego giganta, który po uporaniu się z większością problemów spowodowanych pandemią ma coraz większy kłopot ze skompletowaniem załóg i utrzymaniem personelu.

Spółka jest dużym niemieckim przewoźnikiem lotniczym, który operuje zwłaszcza na trasach w Europie i Bliskim Wschodzie. Znajdują się pod nim inne marki takie jak Eurowings, Swiss, Austrian Airlines i Brussels Airlines. Poza usługami przewozu pasażerów linia czerpie 20 proc. przychodów z transportu towarów. Na koniec zeszłego roku wygenerowała ona 16,8 mld euro przychodu.

Piloci LHA ogłosili, że dzisiaj o północy zaczną strajk, który ma potrwać 2 dni. Może to spowodować odwołanie kolejnych lotów, których liczba w tym sezonie wyniosła ponad 8000. By tego uniknąć, firma ma zaproponować związkowcom lepszą ofertę, po tym jak ostatnia została przez nich odrzucona.

Linii udało się już uniknąć podobnych strajków w tym roku, po tym jak podwyższono płacę pilotów. Michael Niggemann, członek zarządu Lufthansy odpowiedzialny za sprawy pracownicze skomentował obecną sytuację, mówiąc ”zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby lepsza oferta została zaakceptowana". Związek zapowiedział, że potrzebuje "poważnej oferty", aby zatrzymać strajki.

W miarę jak wróciło zapotrzebowanie na podróże służbowe oraz wakacje po ograniczeniach związanych z pandemią, popyt na usługi transportu znacznie odbił. Nie obyło się jednak bez strat, które zaprowadziły LHA na skraj bankructwa w 2020 r. i pozostawiły ją z długiem wynoszącym miliardy euro. Na koniec półrocza zadłużenie całkowite wyniosło 15,8 mld euro, a dług netto 6,4 mld.

W celu zmniejszenia zadłużenia, dyrektor generalny Lufthansy Carsten Spohr zobowiązał się do zwiększenia marży zysku linii do minimum 8% do 2024 roku. Patrząc na dynamikę wspomnianych metryk, można powiedzieć, że grupa jak na razie radzi sobie względnie dobrze ze spłacaniem zobowiązań, likwidując ponad 2,8 mld euro długu netto w przeciągu roku. 

W ostatnich miesiącach europejska branża lotnicza była nieustannie nękana przez braki w personelu naziemnym, co prowadziło do problemów z obsługą lotów i rosnącymi żądaniami pracowników, którzy muszą radzić sobie z rosnącymi kosztami życia i nadgodzinami. Obecne groźby strajków są kolejnym dowodem na złą sytuację linii lotniczych. Wcześniej w tym roku z podobnymi problemami borykał się np. SAS (Scandinavian Airlines).

Zdaniem analityków Bernstein najmniejsze ryzyko bankructwa prezentują firmy Ryanair, EasyJet i Whizz Air, które posiadają bardzo niskie koszty. Ponadto zdaniem firmy ryzyko to jest małe w przypadku Air France, IAG i Lufthansy, które nadal mogą polegać na przynajmniej częściowej pomocy rządowej, zwłaszcza ze względu na swoje znaczenie na rynku pracy.

O ile pandemia doprowadziła do bankructwa zaledwie kilku linii lotniczych, dzięki znacznej pomocy ze strony lokalnych rządów, przewoźnicy znowu mogą mieć problemy finansowe spowodowane wyższym kosztem paliwa i pracy w połączeniu z sezonowym spadkiem liczby podróży, powiedział Bernstein (firma zarządzająca aktywami i świadcząca usługi brokerskie). Teraz rządy zmagają się przede wszystkim z kryzysem energetycznym i inflacją, więc mogą być mniej skłonne pomóc liniom lotniczym.

Przez pogarszające się otoczenie makroekonomiczne, Bernstein ponownie wystawił dla Lufthansy rekomendację sprzedaży, z ceną docelową na poziomie 4,75 euro. Stanowi to wyjątek od reszty firm, które wskazują na możliwość wzrostu cen.

Według danych MarketScreener spółka posiada łącznie 17 rekomendacji z czego: 4 “mocne kup” i 6 “trzymaj”. 6 rekomendacji wskazuje na spadek ceny akcji. Przeciętna cena docelowa wynosi 7,23 euro, czyli powyżej pesymistycznej rekomendacji Bernstein. Przy ostatniej cenie zamknięcia 5,87 euro może oznaczać potencjalny wzrost o 23,3 proc. Tymczasem realizacja scenariusza Bernstein mogłaby oznaczać spadek o około 19 proc.

Na platformie Conotoxia MT5 akcje LHA zyskują dzisiaj 1,6 proc. o 14:00 GMT+3.

 

Rafał Tworkowski, Młodszy Analityk Rynków Finansowych, Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)

Powyższa publikacja handlowa nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej ani informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Została ona sporządzona w celach informacyjnych i nie powinna stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ani autor opracowania, ani Conotoxia Ltd. nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zawartych w niniejszej publikacji. Kopiowanie bądź powielanie niniejszego opracowania bez pisemnej zgody Conotoxia Ltd. jest zabronione.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 82,59 proc. rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Podoba Ci się ten artykuł?
Podziel się nim ze znajomymi!


Zobacz również:

6 Sep 2022 14:37

Merge już za rogiem — co dzieje się z ETH?

6 Sep 2022 9:43

OPEC redukuje wydobycie — jak kształtują się ceny ropy?

5 Sep 2022 16:12

Nestlé i Danone z rekomendacjami kupna od analityków JPMorgan — inwestycja na niepewne czasy?

5 Sep 2022 14:38

Mercado Bitcoin znowu przeprowadza masowe zwolnienia. Konsolidacja BTC i ETH trwa już 1,5 tygodnia.

5 Sep 2022 10:00

EUR/USD najniżej od 20 lat. EBC w centrum uwagi

2 Sep 2022 15:53

Mieszane dane z rynku pracy. EUR/USD powyżej parytetu?

71.48% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 71.48% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Handel na kontraktach CFD jest świadczony przez Conotoxia Ltd. (lic. 336/17 CySEC) mającą prawo do wykorzystywania znaku towarowego Cinkciarz.pl.