Niemiecki producent samochodów Volkswagen (VW) planuje wprowadzenie na giełdę mniejszościowy pakiet akcji producenta aut premium i pojazdów sportowych — Porsche. IPO może okazać się jednym z największych w Europie.
Czy nieprzyjazne otoczenie rynkowe może okazać się dla Porsche szansą?
Czas na IPO nie wydaje się być najlepszy. Rynki są po gigantycznych spadkach, które najprawdopodobniej skutkowały falą pesymizmu wśród inwestorów na całym świecie. Sam wolumen pierwszych ofert publicznych w USA znacznie spadł od 2021 r. Po 6 miesiącach mamy zaledwie 10 proc. wolumenu sprzed roku.
W takim okresie spółkom zazwyczaj towarzyszą niższe wyceny, wyrażone np. mnożnikami P/E (zysk netto na akcję) czy EV/EBITDA (wartość przedsiębiorstwa przez zysk EBITDA). Jednak w przypadku Porsche, ten czynnik może mieć zmniejszony wpływ.
Firma ma szansę wyróżnić się na tle innych IPO świetną marką i ciekawymi perspektywami produkcji luksusowych aut elektrycznych, uzyskując duże zainteresowanie ze strony inwestorów, a tym samym wyższą cenę akcji. Ciężko jednak określić jak silny może to być czynnik.
Jednak władze VW wydają się być pewne sukcesu. "Wykazaliśmy się ogromną odpornością i to zwłaszcza w czasach kryzysu" - powiedział we wtorek na rozmowie z dziennikarzami dyrektor generalny VW i Porsche Oliver Blume. "Patrząc wstecz na kryzys koronawirusa, kryzys półprzewodników, a w tym roku konflikt na Ukrainie, zawsze byliśmy w stanie pokazać bardzo wysokie marże zysku i myślimy, że to okaże się [dla inwestorów] bardzo przekonujące".
Jedno z największych IPO w Europie?
Według danych Bloomberga pierwsza faza IPO ma się zacząć już w tym miesiącu, chyba że sytuacja rynkowa znacznie się pogorszy, powiedział w oświadczeniu Volkswagen. Proces ma zostać sfinalizowany do końca tego roku. Emisja akcji pozwoli VW na uzyskanie dodatkowego kapitału, który może okazać się niezbędny do szybkiego rozwoju linii pojazdów elektrycznych i stworzenia odpowiedniego oprogramowania.
IPO jest wyceniane przez Volkswagena na 85 miliardów euro. To uczyniłoby Porsche największym IPO w historii Europy. Producent sportowych samochodów podobno już zabezpieczył inwestycje w zakresie 60 i 85 miliardów euro. Emisja akcji będzie możliwa dzięki twardemu porozumieniu między grupami interesów w VW: rodzinami Porsche i Piech, związkami zawodowymi i landem Dolnej Saksonii (który posiada 20% akcji z prawem głosu VW).
Akcje VW zyskały od początku sesji w poniedziałek prawie 8,6 proc. do godziny 13:00 GMT+3 w środę. Według portalu MarketScreener spółka posiada 9 rekomendacji kupna, w tym od UBS oraz od JP Morgan z cenami docelowymi odpowiednio na poziomie 230 i 235 EUR.
Rafał Tworkowski, Młodszy Analityk Rynków Finansowych, Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)
Powyższa publikacja handlowa nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej ani informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Została ona sporządzona w celach informacyjnych i nie powinna stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ani autor opracowania, ani Conotoxia Ltd. nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zawartych w niniejszej publikacji. Kopiowanie bądź powielanie niniejszego opracowania bez pisemnej zgody Conotoxia Ltd. jest zabronione.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 82,59 proc. rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.