Jak podaje portal finviz branżą, która została najbardziej przeceniona na globalnych rynkach w 2022 roku, są producenci samochodów. Przeciętna przecena spółki wyniosła tu aż 58 proc. od początku roku. Seth Klarman, jeden z najlepszych amerykańskich inwestorów, który założył i kieruje firmą inwestycyjną Baupost Group, często zaleca szukanie okazji inwestycyjnych poprzez zapoznanie się z listą największych przegranych roku. Z tego też względu przyjrzyjmy się kondycji tej branży oraz zastanówmy się, czy możemy znaleźć tam potencjale okazje inwestycyjne?
Ciężki rok dla branży motoryzacyjnej
Wszystkie czynniki, które wpływają na tę branżę, mogły ostatnio zadziałać niekorzystnie dla niej. Nie bez znaczenia było to, że firmy motoryzacyjne cechują się wysokimi kosztami produkcji i względnie niską marżowością. Wzrost inflacji w Stanach Zjednoczonych do poziomu obecnie 7,1 proc. r/r. odbił się wyższymi kosztami w działalności firm. Stopy procentowe rosnące najszybciej od 20 lat prawdopodobnie również nie dały powodu do szczęścia producentom samochodów. Ograniczony dostęp do taniego kredytu mógł zmniejszyć popyt na tego rodzaju dobra.
Światło w tunelu mogą jednak dawać spadające ceny surowców oraz produktów. Obecnie w Stanach Zjednoczonych inflacja spada już 5. miesiąc z rzędu, z poziomu 9,1 proc. r/r., a w strefie euro wydaje się, że obecnie osiągnęła ona swój szczyt na poziomie 10,6 proc. r/r. Należy jednak pamiętać, że spadająca inflacja to dalej rosnące ceny surowców. Jedyną zmienną jest tempo ich wzrostu.
Zestawienie branży wg najważniejszych wskaźników
Wspomniany wcześniej Klarman zwraca uwagę w swojej strategii na aspekt “marginesu bezpieczeństwa”, czyli tego, jak długo spółka mogłaby jeszcze przetrwać w gorszym okresie. Może być kilka czynników wpływających na ten aspekt, np. zasób płynnych środków (m.in. gotówki) względem zobowiązań firmy, wysokość marży (spółki z wysokimi marżami to te, które mają jakąś przewagę konkurencyjną, przez co mogą oferować swoje produkty drożej od konkurencji) czy wielkość zadłużenia względem aktywów własnych (tzw. poziom dźwigni finansowej). Szczególnie ten ostatni czynnik staje się często powodem bankructwa przedsiębiorstwa.
Pozytywnie wszystkie powyższe założenia wydaje się spełniać Niu Technologies (NiuTech). To chińska spółka zajmująca się produkcją i sprzedażą elektrycznych skuterów oraz hulajnóg. Firma powstała w 2014 roku i szybko stała się jednym z liderów rynku w Chinach. Niu Technologies oferuje szeroką gamę produktów dla różnych segmentów, w tym produkty premium i tańsze opcje. Firma działa również w Europie, Azji i Ameryce Łacińskiej. Stosunek stanu gotówki spółki do zobowiązań tzw. Quick ratio (QR), jest miarą zdolności przedsiębiorstwa do spłaty swoich bieżących zobowiązań finansowych. Obecnie wynosi on dla Niu Technologies 1,3. Oznacza to, że spółka jest w stanie w każdej chwili spłacić swoje zobowiązania finansowe. Drugim aspektem “marginesu bezpieczeństwa” jest marża zysku netto, która obecnie wynosi 0,9 proc. Wprawdzie spada ona z poziomu ok. 7 proc., niemniej jednak dodatnie marże obecnie wydają się ewenementem dla branży, wg portalu finviz takim osiągnięciem może się wykazać obecnie ledwie 15 proc. spółek z tej branży. Poziom zadłużenia do kapitałów własnych (dźwigni finansowej) w przypadku Niu Technologies wynosi 0,26, co dodatkowo może mówić o jej bezpiecznej sytuacji. Średnie przewidywania analityków wzrostu zysku wynoszą aż 250 proc. r/r.
Źródło: Conotoxia MT5, NiuTech, Daily
Kolejną spółką, która wydaje się przeceniona, jest General Motors Company (GM). Amerykańska korporacja motoryzacyjna zajmuje się produkcją, sprzedażą i serwisem samochodów osobowych, samochodów dostawczych, motocykli i innych pojazdów mechanicznych. Firma jest jednym z największych producentów samochodów na świecie i posiada szeroką gamę marek, w tym: Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Baojun, Holden, Wuling i Jiefang. Wskaźnik pokrycia zobowiązań Quick Ratio spółki wynosi obecnie 1,00, co daje jej względnie duży poziom bezpieczeństwa. Marża zysku netto przedstawia się lepiej niż dla Niu Technologies, wynosi bowiem 5,8 proc. i nie wydaje się spadać znacząco mimo negatywnego otoczenia makroekonomicznego (maksymalnie przez ostatnie 5 lat wynosiła 9 proc.). Negatywnie może się przedstawiać stopień zadłużenia do kapitałów własnych spółki, który wynosi 1,19, Spowodować to może pogarszanie się zysku netto przy dalszym podnoszeniu stóp procentowych przez banki centralne. Jednak wydaje się, że mocną stroną General Motors Company jest jej ogromny zasób wolnej gotówki, który wynosi 36 proc. wartości rynkowej tej spółki.
Źródło: Conotoxia MT5, GE, Daily
Grzegorz Dróżdż, Młodszy Analityk Rynków Finansowych Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)
Powyższa publikacja handlowa nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej ani informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Została ona sporządzona w celach informacyjnych i nie powinna stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ani autor opracowania, ani Conotoxia Ltd. nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zawartych w niniejszej publikacji. Kopiowanie bądź powielanie niniejszego opracowania bez pisemnej zgody Conotoxia Ltd. jest zabronione.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 75,21% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.