Wpływ Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) na region i kursy walut: EUR/PLN, EUR/CZK oraz EUR/HUF

30.10.2023 13:38|Zespół Analityków, Conotoxia Ltd.

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) wzbudza wiele emocji. Miałby to być pierwszy międzykontynentalny port w tym regionie świata o przepustowości wynoszącej ok. 40-45 milionów pasażerów rocznie. Przebiłby w tym względzie takie lotniska jak m.in: Monachium, London-Gatwick czy Barcelona El Prat. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, częściowe uruchomienie CPK dla pasażerów miałoby nastąpić w 2028 r. Czy ogromna inwestycja, szacowana na kwotę ok. 8 mld USD, ma szansę się zwrócić? Jaki wpływ może mieć ona na waluty i rynki Polski oraz państw sąsiadujących?

Spis treści:

  1. CPK szansą dla Europy Środkowo-Wschodniej
  2. Wpływ CPK na kurs EUR/PLN, EUR/CZK oraz EUR/HUF
  3. Czy Polsce opłaci się CPK?

CPK szansą dla Europy Środkowo-Wschodniej

Poza znaczącym wpływem na międzykontynentalną komunikację pasażerską, CPK będzie miał ogromny wpływ na transport towarów lotniczych w regionie. Obecnie największe huby transportu lotniczego w Europie znajdują się w Niemczech i we Francji, co sprawia, że cały region CEE jest od nich uzależniony. Lotnisko we Frankfurcie przetwarza rocznie ok. 2 mln ton towarów. W porównaniu do tego cały lotniczy transport towarów z Polski w 2021 r. wyniósł zaledwie 91 tys. ton. To oznacza, że eksporterzy i importerzy z krajów Europy Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza ci prowadzący działalność międzykontynentalną, są obecnie praktycznie zmuszeni korzystać z portów lotniczych w Niemczech. 

mapa portów lotniczych w europie

Źródło: transportgeography

Transport lotniczy w Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK) miałby rosnąć do poziomu 200 tys. ton rocznie do 2028 r., z potencjałem do ok. 550 tys. ton. Projekt CPK to nie tylko budowa portu lotniczego, ale też rozbudowa linii kolejowej i dróg, która ułatwi dostęp do lotniska przyjeżdżającym z m.in.: Czech, Słowacji, Litwy czy nawet Węgier.

mapa inwestycji kolejowych w polsce

Źródło: CPK, Super Express

Wpływ CPK na kurs EUR/PLN, EUR/CZK oraz EUR/HUF

Budowa CPK może sprzyjać zwiększeniu eksportowego potencjału z Polski, stąd naturalnym beneficjentem długoterminowym uruchomienia CPK wydaje się być złoty. Długoterminowo może to prowadzić do spadku kursu EUR/PLN.

wykres EURPLN

Źródło: Conotoxia MT5, EURPLN, Daily

Kolejnymi walutami, które mogą zyskać na potencjale Centralnego Portu Komunikacyjnego, są czeska korona oraz węgierski forint. Obecnie znaczna większość eksportu tych gospodarek kierowana jest do Niemiec. Polska jest aktualnie trzecim co do wielkości partnerem gospodarczym Czech, stanowiąc 7,1 proc. eksportu (w porównaniu do 33 proc. Niemiec). Planowana budowa CPK przewiduje, że zwiększy ona nie tylko udział Polski w eksporcie, ale także jego ogólną wielkość. To wynika z dobrej dostępności kolejowej między tymi krajami oraz naturalnej konkurencyjności transportu towarów drogą lotniczą. Dlatego możemy oczekiwać, że CPK będzie miało długoterminowy pozytywny wpływ na eksport Czech, które od wielu lat utrzymują pozycję eksportera netto. To z kolei wpłynęłoby na wzrost konkurencyjności czeskiej korony.

eksport Czech ze względu na kraje

Źródło: Tradingeconomics

wykres EURCZK

Źródło: Conotoxia MT5, EURCZK, Daily

Kolejnym krajem i walutą Europy Środkowo-Wschodniej z potencjałem zysku dzięki uruchomieniu CPK są Węgry i ich forint, który w ostatnich latach znacząco osłabił się. Podobnie jak w przypadku Czech, głównym partnerem gospodarczym Węgier są Niemcy i Europa Zachodnia. Polska zajmuje obecnie piąte miejsce pod względem wielkości eksportu z Węgier, stanowiąc 4,3 proc. ogólnego udziału. Ważne jest również odnotowanie rosnącego zaangażowania Węgier we współpracę z Chinami w ramach inicjatywy Pasa i Drogi". Według danych AEI Węgry są największym beneficjentem chińskich inwestycji w całym regionie, które obecnie wynoszą 9,5 mld USD. Dla porównania wartość pozostałych inwestycji w Europie środkowo-wschodniej wynosi 14 mld USD. Węgrzy silnie stawiają na przyszłą współpracę gospodarczą z Chinami, ale obecnie utrudniony jest międzykontynentalny transport. CPK miałoby potencjał odblokowania części tego potencjału, co mogłoby pozytywnie wpłynąć na notowania forinta.

wykres EURHUF

Źródło: Conotoxia MT5, EURHUF, Weekly

Czy Polsce opłaci się CPK?

Infrastruktura Centralnego Portu Komunikacyjnego jest prognozowana do generowania blisko 50 miliardów dolarów USD dochodów z przeładunków towarów do roku 2060. Zgodnie z raportem sporządzonym przez firmę analityczną EY, całkowite koszty związane z budową CPK, w tym koszty z inwestycji lotniskowych na poziomie ok. 10 miliardów USD, z czego ponad 8 miliardów USD pochodzi od inwestorów prywatnych i finansowania dłużnego, są przewidywane na ok. 1,25 miliarda USD z budżetu państwa. Raport EY wykorzystuje prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) oraz Oxford Economics (OE).

W ramach scenariusza bazowego raportu w związku z działalnością CPK przewiduje się istotny wzrost importu i eksportu towarów, co może skutkować zwiększeniem wpływów z cła i podatku VAT. Według prognoz CPK może zdobyć aż 20 proc. udziału w rynku cargo w Europie Środkowo-Wschodniej.

Kolejny raport, przygotowany przez firmę Kearney, skupiający się na porównawczej ocenie podobnych projektów na skalę globalną, zwraca uwagę na potencjalny wzrost PKB w Polsce w okresie do 2040 r., który może kształtować się w przedziale 4-5,5 mld USD rocznie. Następnym elementem ma być wykreowanie od 240 do 290 tys. nowych miejsc pracy. Co więcej, firma wskazuje na atrakcyjny zwrot z inwestycji w ramach tego projektu.

 

Grzegorz Dróżdż, CAI MPW, Analityk Rynków Finansowych Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)

Powyższa publikacja handlowa nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej ani informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Została ona sporządzona w celach informacyjnych i nie powinna stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ani autor opracowania, ani Conotoxia Ltd. nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zawartych w niniejszej publikacji. Kopiowanie bądź powielanie niniejszego opracowania bez pisemnej zgody Conotoxia Ltd. jest zabronione.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 72.95% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Podoba Ci się ten artykuł?
Podziel się nim ze znajomymi!


Zobacz również:

27 Oct 2023 11:44

Sytuacja w Strefie Gazy. Jaki wpływ może mieć wojna w Izraelu na notowania ropy naftowej?

26 Oct 2023 9:39

ETF na bitcoina blisko realizacji: jakie to niesie możliwości dla rynku kryptowalut?

25 Oct 2023 10:36

Jak inwestować w obligacje, gdy rentowności są najwyższe od roku 2007?

18 Oct 2023 14:17

Wojna w Izraelu i jej wpływ na światowe rynki

17 Oct 2023 12:28

BTC niespodziewanie przebija poziom 30 tys. USD. Czy SEC zatwierdza ETF na Bitcoin?

13 Oct 2023 10:26

Jak wyniki wyborów parlamentarnych w Polsce mogą wpłynąć na USD/PLN i WIG20?

71.48% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 71.48% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Handel na kontraktach CFD jest świadczony przez Conotoxia Ltd. (lic. 336/17 CySEC) mającą prawo do wykorzystywania znaku towarowego Cinkciarz.pl.