NFT, nawet po olbrzymich spadkach obrotu w ostatnich miesiącach, zdaje się być obiektem zainteresowania inwestorów — spekulanci na tym rynku wciąż mogą szukać potencjalnych okazji inwestycyjnych, a projekty NFT prześcigają się w coraz to lepszych odsłonach ich przedsięwzięcia.
Duże zainteresowanie NFT naturalnie przyciągnęło najbardziej znane światowe marki produkujące odzież i akcesoria. Według danych Dune Analytics, Nike, Gucci, Dolce & Gabbana i Tiffany zarobiły łącznie 260 mln dolarów ze sprzedaży swoich NFT.
Najwięcej przychodów ze sprzedaży NFT uzyskał Nike. Kolekcje zostały sprzedane za aż 185,3 milionów dolarów, z obrotem na rynku wtórnym o wartości 1,3 miliarda dolarów i ponad 67 tys. zawartych transakcji. Na drugim miejscu jest Dolce & Gabbana, która zarobiła na NFT 25,7 mln dolarów. Za nimi znajdują się Tiffany (12,6 mln dolarów), Gucci (11,6 mln dolarów) i Adidas (10,9 mln dolarów).
Po powstaniu pierwszych wielkich kolekcji, takich jak: Bored Ape Yacht Club, Crypto Punks, które wygenerowały miliardy dolarów w sprzedaży, przyszła kolej na światowe marki modowe. Zaczęły one eksperymentować z technologią, by dotrzeć do kolejnych klientów i wygenerować nowe strumienie przychodów. Sprzedaż NFT wiąże się z minimalnymi kosztami, zwłaszcza dla firm z tak dużymi zasięgami, jak np. Nike czy Adidas. Dlatego też marże ze sprzedaży tokenów mogą być bardzo wysokie, a przychody przekładają się w większości na czysty zysk.
Pomimo słabnącego zainteresowania NFT, nadal mogą one wywierać znaczący wpływ na nowe trendy w kreowaniu wizerunku firm. Nike i Adidas już poinformowały, że zamierzają rozwijać NFT w Metaverse, co może mieć przełożenie na postrzeganie tych marek jako innowacyjnych i unikalnych, też w świecie wirtualnym.
Warto jednak pamiętać, że zastraszająco duża część projektów nie potrafi podtrzymać dostatecznego poziomu zainteresowania. Po osiągnięciu jego szczytu przy pierwszej sprzedaży, na rynku wtórnym ekscytacja zazwyczaj spada, a wraz z nią ceny. NFT zdają się mieć większą odporność na spadki, jeśli są ekwiwalentem czegoś rzeczywistego i posiadają dodatkowe funkcjonalności.
Jednym z niewielu sukcesów na rynku jest kolekcja przedsiębiorcy i influencera Gary Vee. VeeFrieds pomimo wątpliwej jakości grafik, pozwoliła na uzyskanie świetnego zwrotu z inwestycji. Cena emisji jednego NFT wyniosła od 0,5 do 2,5 ETH i przy obecnej wartości kolekcji, wcześni inwestorzy mogli uzyskać od 300 do 1000 proc. zysku. Dodatkowo token upoważnia posiadacza do wzięcia udziału w jednym z czołowych wydarzeń NFT - Beacon, którego organizatorem jest Gary Vee. Biznesmen cieszy się też bardzo lojalnymi followersami, którzy wierzą w słowa i wizję idola, dlatego są raczej niechętni sprzedawać swoje prawa własności, wyrażone tokenem.
Rafał Tworkowski, Młodszy Analityk Rynków Finansowych, Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)
Powyższa publikacja handlowa nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej ani informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Została ona sporządzona w celach informacyjnych i nie powinna stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ani autor opracowania, ani Conotoxia Ltd. nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zawartych w niniejszej publikacji. Kopiowanie bądź powielanie niniejszego opracowania bez pisemnej zgody Conotoxia Ltd. jest zabronione.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 82,59 proc. rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.