Drastyczna obniżka notowań ropy naftowej na światowych giełdach nie idzie w parze ze spadkiem cen paliw na stacjach w Polsce. Według danych portalu Autocentrum średnia cena benzyny 95 osiągnęła swój szczyt w czerwcu tego roku, wynosząc 7,84 zł/ za litr, i do dziś spadła o 17,6% (obecnie średnia to 6,46 zł/l). W tym samym czasie średnia cena na stacjach benzynowych w Stanach Zjednoczonych maksymalnie wynosiła 4,84 USD za galon (ok. 4,12 zł/l) i spadła obecnie o 32%, do 3,26 USD/galon (ok. 2,84 zł/l). W USA ceny na stacjach paliwowych zdają się podążać za trendami na rynku ropy naftowej, czego nie można powiedzieć o Polsce, gdzie od sierpnia ceny pozostają na podobnym poziomie.
Źródło: Conotoxia MT5, XTIUSD
Co może Exxon, czego nie może Orlen?
Mimo spadających cen ropy naftowej marża (procent zysku netto z przychodów) na każdym sprzedanym litrze jednego z największych amerykańskich koncernów paliwowych Exxon Mobile wzrosła w III kw. br. z 15,4% do 17,5%. W tym samym czasie marża Orlenu wzrosła z 7,45% do 10,7%. Jak się okazuje, mogła ona nie być spowodowana lepszym świadczeniem usług przez tę firmę.
Wzrost rentowności przy spadających cenach na stacjach (przynajmniej tych w Stanach Zjednoczonych) mógł być spowodowany zwiększonym wykorzystaniem mocy produkcyjnej rafinerii oraz zwiększonymi przychodami w III kw. tego roku. Jak możemy dowiedzieć się z komentarza prezesa amerykańskiego koncernu Darrena Woodsa: “Rygorystyczna kontrola kosztów oraz wzrost sprzedaży produktów naftowych i chemicznych o wyższej marży przyczyniły się do wzrostu zysków i przepływów pieniężnych w tym kwartale”. Koszty produkcji amerykańskiego koncernu spadły kwartał do kwartału o 6%. W tym samym okresie koszty te dla Orlenu wzrosły o aż 34%.
Źródło: Conotoxia MT5, ExxonMobil, Daily
W przypadku Orlenu na wynik kwartalny znacząco mogła wpłynąć pozycja zabezpieczająca na kontraktach walutowych (hedging), która w przypadku osłabienia się polskiej waluty wygenerowała 3,5 mld zł zysku dla spółki. Wzrost przychodów Orlenu mógł być też spowodowany w dużej mierze przejęciem grupy Lotos i włączeniu jej wyniku do wyników spółki, co wygenerowało dodatkowe 2,3 mld zł przychodów.
Może inną drogą prezesie Obajtek (Orlen)?
Wydaje się, że zamiast nakładać coraz wyższe marże i opłaty na polskich kierowców można na przykładzie Exxon Mobile skupić się na cięciu kosztów i zwiększaniu produkcji zamiast monopolizacji polskiego rynku paliwowego oraz łaskawym ratowaniu Polaków kartami VITAY.
Grzegorz Dróżdż, Młodszy Analityk Rynków Finansowych Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)
Powyższa publikacja handlowa nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej ani informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Została ona sporządzona w celach informacyjnych i nie powinna stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ani autor opracowania, ani Conotoxia Ltd. nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zawartych w niniejszej publikacji. Kopiowanie bądź powielanie niniejszego opracowania bez pisemnej zgody Conotoxia Ltd. jest zabronione.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 75,21% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.